06 134 92 577 info@ebm-laadpalen.nl

Praktische info

Hoe snel uw auto is volgeladen, hangt af van de grootte van de accu in uw auto

Vooruit kijken

Laden is de toekomst

Steeds meer steden zullen auto’s met een verbrandingsmotor gaan verbieden in de toekomst. Onder andere Amsterdam heeft al aangekondigd dat er vanaf 2030 geen diesel en benzinevoertuigen meer zijn toegestaan in de stad. De verwachting is dat andere grote steden zullen volgen.

Goed om te weten

Thuis laden vs. openbaar laden

Wanneer u een eigen laadpaal hebt, betaalt u enkel het tarief van de energieleverancier. In Nederland ligt dat tussen de 21 en 35 cent per kWh. Wanneer u openbaar gaat opladen, betaalt u naast het normale tarief een extra bedrag aan de aanbieder, en komt u daardoor al gauw op zo’n 30 tot 59 cent per kWh. Thuis opladen is dus altijd voordeliger dan opladen bij een openbare laadpaal! Kies daarom nu voor een laadpaal thuis.

Verschillen

Het verschil tussen 1 fase en 3 fase

Een laadpaal kan worden aangesloten via 1-fase of 3-fase. Een 3-fasenaansluitingen zorgt voor een hoger laadvermogen. Zelfs wanneer u thuis een 1-fasenaansluiting heeft, kunnen wij altijd thuis een 3-fasenaansluiting plaatsen.

MOGELIJKHEDEN

Kan mijn auto laden op 3 fasen?

Alle auto’s hebben verschillende on-board acculaders, deze vormt de wisselstroom die we thuis hebben om in gelijkstroom voor de accu. De meeste volledig elektrische auto’s hebben een driefasen acculader en de meeste hybride auto’s een éénfase lader.

Er zijn ook elektrische auto’s die een 2-fasen acculader hebben.

U kunt dit bekijken door de ‘tankklep’ van uw auto te openen en kijken hoeveel pennen er in zitten. Zitten er 7 pennen in, dan heeft u een driefasen lader, bij 6 pennen heeft u een tweefasen lader en als er 5 pennen inzitten heeft u een éénfase lader.

5 pennen, een 3 fasen acculader

7 pennen, een 3 fasen acculader

De bovenste twee pennen zijn voor communicatie, de onderste penen zijn de fasen, de nul en aarde.

DC laden

Zoals je ziet op de afbeelding zitten er nog 2 pennen voor het DC laden.

Bij DC laden (gelijkstroom) kan vele malen sneller geladen worden doordat de on-board omvormer overgeslagen wordt. Hierdoor kan soms wel met 350kW geladen worden. In de meeste gevallen is het ongeveer 100 – 150kW

Laadvermogen

Het laadvermogen (in kilowatt) wordt bepaald door het aantal Ampéres, de spanning en het aantal fasen.

We hebben thuis allemaal een spanning van 230 Volt en vaak een hoofdzekering van 25A. Doordat we 2 stappen onder de hoofdzekering moeten blijven kunnen we op 16A laden. Hierdoor is het maximale laadvermogen thuis meestal 11kW, blijkt uit onderstaande berekening.

Vermogen = Spanning x Stroomsterkte x aantal fasen

Voorbeeld 3 fasen laden:
Spanning: 230V
Stroomsterkte 16A
Aantal fasen: 3

230 x 16 x 3 = 11.040 Watt, afgerond is dit 11 kilowatt

Voorbeeld 1 fasen laden:
Spanning: 230V
Stroomsterkte 16A
Aantal fasen: 1

230 x 16 x 1 = 3.680 Watt, afgerond is dit 3,7 kilowatt

Laden op 32 Ampère

Als er 32A over de fasen geladen wordt zullen de laadvermogens respectievelijk 22- en 7,4 kilowatt zijn.

Laden op 32 ampère is bij de meeste huishoudens echter niet aan te raden, omdat de hoofdaansluiting van 25A dan vervangen moet worden voor minimaal 35A. Dit brengt hoge jaarlijkse kosten met zich mee.

Bij Enexis zijn de aansluitkosten (CapTar) in 2023:
3x25A € 325,89 per jaar
3x35A € 1.282,90 per jaar
3x50A € 1.874,72 per jaar

Aanvragen voor verzwaring van 1 naar 3 fasen zijn op de volgende sites te doen:

 

Enexis:
https://www.enexis.nl/aansluitingen/aansluiting-wijzigen/aansluiting-verzwaren

Liander:
https://www.mijnaansluiting.nl/home

 

De kosten voor het laten verzwaren door de netbeheerder van 1x25A naar 3x25A zijn vaak eenmalig rond de € 300,00 inclusief btw. Er is wel een nieuwe hoofdschakelaar nodig vóórdat ze komen. Deze kunnen wij installeren.

 

Hoe lang duurt het voordat de accu van mijn auto weer vol zit?

De laadtijd is te berekenen door de accucapaciteit te delen door het laadvermogen. Bij een accucapaciteit van bijvoorbeeld 77 kWh en een laadvermogen 11 kW zal de accu in 7 uur weer volledig opgeladen zijn als deze helemaal leeg was.

Aan de snelweg met een snellader gaat het vele malen sneller doordat hier met gelijkstroom geladen wordt. Vaak duurt het tussen de 12 en 30 minuten, afhankelijk van het vermogen van de snellader en wat de auto aan kan.

Verschillende keuzes

Montage opties

Een aansluiting kan op de muur worden gemonteerd, zowel buiten als in de schuur, of op een paal. Het is belangrijk om rekening te houden met de afstand tot de parkeerplek, zodat u geen zeer lange laadkabel nodig hebt.

Vaste of losse kabel
Veel laadpalen hebben de optie op een vaste laadkabel. Op die manier hoeft u niet elke keer de laadkabel uit de kofferbak te halen. Vaak ligt de kabel op de grond en zit dan onder het zand, wat vervolgens weer in uw kofferbak komt. Ook is het fijn om de laadkabel die bij de auto geleverd wordt in de kofferbak te laten liggen zodat u altijd een bij u heeft om te laden op openbare plekken.

Bij snelladers aan de snelweg heeft u geen laadkabel nodig, want daar zit ook altijd een laadkabel aan de laadpaal.

Enkele of dubbele lader
In sommige huishoudens zijn 2 elektrische auto’s aanwezig. Of u wilt simpelweg een laadpunt beschikbaar stellen voor bezoekers of voor klanten. In dat geval is een lader met 2 laadpunten aan te raden.

 

Openbare laadpaal
Sommige laadpalen kunnen op een back-end platform (bijvoorbeeld E-flux) gezet worden en kunnen openbaar gesteld worden, zo kunt u een tarief instellen en kunnen andere mensen bij u ‘tanken’.

2 Zappi’s met onderlinge communicatie

Verschillen

Off- en online laadpalen

De laadpalen die offline werken, zijn alleen verbonden met de auto. Zodra de stekker wordt aangesloten en u uw pasje of druppel er voor houdt begint de laadpaal te laden en deze stopt zodra de stekker wordt losgekoppeld. De online paal geeft de mogelijkheid om deze op afstand te bedienen, automatisch stroomkosten te verrekenen en de laadgeschiedenis in te zien.

Ook kunt u met een online laadpaal tarieven instellen voor andere gebruikers.

Dynamic Load Balancing

Bij dynamic load balancing wordt er continu gemeten hoeveel stroom er in- en uit het pand gaat. Wordt er veel stroom gebruikt in huis, dan zorgt dynamic load balancing ervoor dat de laadpaal tijdelijk minder stroom aan de auto geeft. Het opladen van de auto gaat dan iets langzamer of wordt even helemaal stopgezet. Dit gebeurt dynamisch en wordt op de seconde geregeld.

Sommige laadpalen kunnen met hun loadbalancingtechniek ook laden op een overschot aan zonne-energie. Ze kunnen op een eco stand ingesteld worden en beginnen dan pas met laden zodra er een overschot gedetecteerd wordt.

Neem contact met ons op

Als u vragen heeft over de mogelijkheden, stuur ons een bericht of bel ons op 06 134 92 577.

Stuur ons een bericht

Adres

Oudestraat 7
9981 BD Uithuizen

Telefoonnummer

06 134 92 577

E-mail

info@ebm-laadpalen.nl

h

Algemene voorwaarden